VODNIKOV RAZGLEDNIK (1017 m n. m.)

Bohinjské údolí je nádherné ze všech úhlů pohledu. Vydáme-li se na jakýkoli kopec v jeho okolí nebo přímo v údolí, okouzlí nás hory, jezero a pastviny. Vyhlídka Vodnikov razglednik (1017 m n. m., razglednik = vyhlídka) ční z náhorní plošiny Pokljuka, Bohinjské údolí odsud máme v celé své kráse s věncem Julských Alp, jezerem, skrčenými vesničkami i zalesněnými a skalními srázy jako na dlani. 100% fantastický výhled.

Kudy z Bledu

K oběma výchozím bodům dojedeme po stejné cestě, resp. přes vesnici Jereka přijedeme do Koprivniku. Z Bledu vyrazíme směrem Bohinj. Projedeme kolem vsí Bohinjska Bela, Obrne, Nomenj, Log v Bohinju a Lepence, a na křižovatce zahneme vpravo ve směru Pokljuka. Odtud už následujeme ukazatele do vsi Jereka, resp. Koprivnik. V Jerece projedeme kolem kostela a přes most, kde zaparkujeme a k vyhlídce se vydáme po pěší značené cestě. V případě, že zvolíme kratší pěší trasu, projedeme Jerekou, dle ukazatelů dorazíme do Koprivniku a zaparkujeme u farního kostela.

Jereka – Vodnikov razglednik

V Jerece necháme auto hned za mostem přes potok Jerečica, pozor není zde upravené parkoviště, a vydáme se po značené cestě podél levého břehu potoka. Projdeme lesem, kolem několika domů a zanedlouho přejdeme asfaltovou silnici a pokračujeme kolem skladiště dřeva do lesa. Stoupáme a několikrát přejdeme silnici vedoucí do Koprivniku. V další části cesty po této silnici taky kus půjdeme, načež zahneme vpravo do lesa, odkud po lesní strmé cestě dojdeme k rodinné usedlosti. Vyhlídky Vodnikov razglednik napravo dosáhneme po 2 minutách po stezce strmě vzhůru.

Zajímavost

Z Jereky na Vodnikov razglednik jdeme po kamenné cestě z 18. století, která sloužila k přepravě železné rudy z náhorní plošiny Pokljuka do bohinjských železáren, avšak cesta sloužila už lidem ve středověku.

Valentin Vodnik (1758 - 1819)

slovinský básník, jazykovědec a duchovní mezi lety 1793 a 1796 působil jako farář na faře v Koprivniku, kde se seznámil a posléze spolupracoval s baronem Žigou Zoisem, majitelem bohinjských železáren, osvícencem a mecenášem. Vodnik se velmi rád procházel po bohinjských horách. V panenské přírodě Bohinje a jeho houževnatých obyvatelích nacházel inspiraci pro své literární dílo. Vyhlídka Vodnikov razglednik nese jeho jméno, protože sem osobně rád docházel.

Koprivnik – Vodnikov razglednik

Z parkoviště u kostela následujeme ukazatele Vodnikov razglednik, tedy za hřbitovem přes trávník, za mostkem mírně vlevo, nahoru až k sídlu hasičů. Dle ukazatele vpravo po cestě, která se z asfaltové změní na prašnou a posléze na lesní stezku. Tudy dojdeme k pastvinám a na další asfaltovou cestu, po níž jdeme vpravo. Sledujeme ukazatel, sejdeme z asfaltové cesty na úzkou stezku, projdeme kolem osamělého stavení a už začneme stoupat k vrcholu vyhlídky.

Cestou zpátky

Výšlap na Vodnikov razglednik patří mezi kratší a lehčí výlety, proto nám cestou zpátky zbude dostatek času a energie na závěrečnou tečku za hezkým dnem. Ze vsi Koprivnik, resp. Jereka se můžeme vydat do Bohinje tzv. Horním bohinjským údolím a projet vesničky Srednja vas a Stara fužina a obdivovat jejich tradiční uspořádání (domy nalepené přímo u silnice) a malinké návsi s lípou a korytem. Nebo třeba navštívit muzeum salašnictví ve vsi Stara Fužina, i když nejvíc se asi nabízí skok do Bohinjského jezera.